Blogg -
Genom att lyssna

kan du motivera dina medarbetare!

Om du är chef måste du lära dig att lyssna!

Lotta Wretblad
Ledarutvecklare

Som chef har du en stor del i om anställda väljer att stanna eller lämna företaget. Och, något av det absolut värsta anställda vet är chefer som inte har lärt sig att lyssna.

Du kommer i andra hand, i första hand ska du ha dina medarbetare –  alla känner säkert igen hur det kan vara att ha en kollega/chef/medarbetare som bara pratar och pratar om sig själv, sina prestationer, mål, framgångar och motgångar. Det är lite samma känsla som när du sitter bredvid någon på en middag och personen bara pratar på och aldrig ställer en fråga, inte är intresserad av att veta vem du är, vad du gillar eller tänker. Ger det energi och lust att interagera mer, att spendera mer tid eller att ge av sitt engagemang? Skapar det förtroende? Nej, knappast, du vill bara att det ska ta slut.

Som chef eller ledare måste du släppa dig själv för att ge utrymme för dina medarbetares drömmar, prestationer, mål och utmaningar. Det är ditt jobb att se till att dom får det stöd som de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter, trivas och ge det där lilla extra för att ni ska nå era mål. Ditt jobb – ingen annans.

Som ledarutvecklare coachar jag dagligen chefer i hur de ska motivera, engagera och stärka sina medarbetare. Och, jag får ofta påminna chefer om att lyfta blicken, spärra upp öronen och se förbi sin egen agenda. Här kommer mina bästa tips för hur du som chef eller ledare blir bättre på att lyssna och uppmärksamma:

Ställ frågor, exempel på frågor att ställa:
  • Vilka utmaningar står du inför just nu?
  • Vad behöver du stöttning i?
  • Hur kan jag hjälpa dig?
  • Vad är du mest nöjd med senaste tiden?
Lyssna. På riktigt:
  • Ta in vad din medarbetare säger och ställ frågor tillbaka.
  • Lyssna klart, avbryt inte!
  • Avsätt tid för när ni ska stämma av projekt etc.
  • Planera in träffar när ni bara pratar passion – vad brinner din medarbetare för, vad vill hen göra mer av, vad ger extra lust och energi? (inget annat får uppta denna tid).
  • Anteckna när det behövs, så du kan följa upp vad ni kommit överens om.
Varför är det viktigt att lyssna?
  • Du ger andra möjlighet att känna sig sedda och hörda.
  • Du skapar förståelse för andras utgångspunkter och perspektiv.
  • Du lär dig nya saker och utmanar dina fördomar.

Win-win – du blir bättre och dina medarbetare blir bättre! Att lyssna, är den största gåvan du kan skänka någon annan.

Vill du lära dig mer om att lyssna, här är en samling TED-talks med fokus att bli en bättre lyssnare

PSSST! Läs också –  ”Undvik vanliga chefsfällor” 

Se alla våra
utbildningar & workshops

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!