Blogg
Tema motivation

_______

När livet händer, motivationen tryter och början på något nytt!

Maria Narbom
Affärsområdeschef

Jag sitter och blickar ut över havet, jag har suttit här förr, när livet har varit i förändring och jag har tappat både riktning och mål. Jag tittar bort mot horisonten, funderar på vad som finns där bakom. Kanske är det början på något nytt?

Jag har förlorat den dröm jag levde, längtat och hoppats på. Som en såpbubbla som sprack. 

Ibland slår livet knock out på oss och vi behöver ta oss igenom alla faserna som en förändring medför. När det oförutsedda sker stannar livet upp och kanske blir inget som förr. I det läget är det svårt att hitta vare sig mål eller en riktning som känns meningsfull, något vi vet är viktigt för vår motivation. Vi är alla med om olika händelser, förändringar och förluster. Händelser som varken kan eller ska jämföras och värderas med andras. Hur vi hanterar och reagerar är såklart olika, men desto mer vi vet om våra egna beteenden, reaktioner och behov desto bättre rustade är vi och kan möta kommande förändringar.

Efter en skön och avkopplade ledighet med tid för annat kan det vara svårt att hitta tillbaka till motivationen för jobbet. Som ledare kan du också behöva hantera dina medarbetares olika nivåer av motivation. För att kunna göra det måste du börja med dig själv. Jag vill påstå att du som ledare har ett ännu större ansvar att motivera och leda dig själv. Så, hur gör du när du brottas med dina egna tankar med det som pågår både på och utanför jobbet?

  • Våga visa dig sårbar. Chefer är också människor. Att visa sig sårbar bygger tillit. De bästa chefer jag har haft är de som vågat berätta vad de själva kämpar med och går igenom, de som blottat sina rädslor. Dela vad du går igenom, dela varsamt och precis det som känns bra för dig.
  • Stanna upp, ha inte bråttom med att sätta upp nya mål att sträva mot. Det är ok att vara i det där mellanrummet, det ger utrymme för nya tankar, drömmar som till slut blir till en riktning och mål. Stressa inte, utan ta tid till att upptäcka dig själv på nytt, vad vill du, vad är din passion, när har du som roligast? Att stanna upp är viktigt för att bli en bättre version av dig själv. Jag har under sommaren haft möjlighet att stanna upp och reflektera, landa och hitta kraft och energi i min egen förändring. Jag vet att jag kommer att utvecklas som människa och på så sätt bli en bättre ledare.
Hur kan du bidra till dina medarbetares motivation?

Vi vill alla bli sedda, bekräftade och känna oss kompetenta. Kanske är det så enkelt som att se dina medarbetare, uppmärksamma och lyssna på dem. Vara närvarande i samtal, se personen i ögonen, lyssna nyfiket och intresserat och ställa den där extra frågan.

Några tips för att starta upp hösten och att bidra till ökad motivation:
  1. Boka in ett uppstartsmöte med var och en av dina medarbetare, om möjligt. Lyssna, var intresserad och nyfiken. Stäm av var de befinner sig, deras nuläge och vilket stöd de behöver framåt och framförallt var närvarande och lyssna. Att bli sedd och bekräftad höjer motivationen.
  2. Uppmuntra till en hållbar start. Det är lätt att medarbetarna rivstartar hösten och överbokar kalendern. Hjälp till att prioritera och uppmuntra till att skapa luft i kalendern för planering och återhämtning.
  3. Ge feedback på det som funkar och uppmärksamma vad var och en bidrar med.
  4. Ha ett uppstartsmöte med hela teamet – påminn om riktning, målet och kommunicera syftet, varför ni gör det ni gör och den skillnad och mening som ni vill skapa. Fokus på sammanhållning och laganda och det ni ska åstadkomma tillsammans. Lyft framgångsexempel.
  5. Följ upp tidigare actions. Uppföljning är ett av chefens viktigaste verktyg, det visar att du är engagerad som ledare och uppgiften är meningsfull och viktig. Uppföljning bidrar till resultatet.
  6. Håll det du lovat, kan verka självklart, men inget kan vara så demotiverande som en chef som inte håller det som är överenskommet och utlovat. Så har ni haft utvecklingssamtal och kommit överens om att få gå en utbildning, få ett utökat ansvar eller ändring av arbetsuppgifter. Se till att det verkställs och återkoppla.
  7. Ha roligt och skratta tillsammans. ”skratt smittar” och är bra för vår hjärna, vårt välbefinnande och vi blir mer stresståliga. Extra viktigt när det känns tungt och motigt, det är då skrattet behövs som mest.

Min blick möter horisonten igen. Ett leende och en värme sprids i min kropp. Jag ser med spänning fram emot vad som finns där bakom. Känner mig så redo att återgå till jobbet, plötsligt känns allt så tydligt och klart.

Jag vill inspirera och beröra, visa på att det finns olika vägar att gå. Att vi alla drabbas av oförutsedda händelser. Att det är ok att tappa fotfästet för en stund. Jag vill ge mod till att tro på sin egen kraft, att inte tappa hoppet och tilliten till sig själv och livet. Mod till att aldrig sluta drömma. Det fina med drömmar är att de är som såpbubblor, det går att blåsa nya, både stora och små.

Se alla våra
utbildningar & workshops

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!