Blogg
Så blir du hållbar

i längden!

Ja, det är mycket nu!

Maria Narbom
Affärsområdeschef

På väg till ett möte, och vid hissen möter jag en kollega som frågar hur det är. Jag hör mig själv svara; det är mycket nu. Hissen kommer och jag skyndar mig in. Inne i hissen trycker jag på ”stressknappen”, knappen som gör att dörrarna stängs några sekunder snabbare.

Jag är tacksam att den knappen finns, inte för att jag tjänar några sekunder på att använda den, utan för att den gör mig uppmärksam på att jag springer för fort. Att jag behöver tagga ner, zooma ut och andas. Den hjälper mig att hålla koll på min egen hållbarhet och ger en signal om att jag behöver stanna upp.

Ja det är mycket nu, det har varit mycket länge, kanske kommer det alltid att vara mycket

Det känns kanske lite extra stressigt med allt som ska hinnas med innan jul både på jobb och i privatlivet. Men det kommer att fortsätta att vara mycket. Det är så det ser ut. Överallt läser vi artiklar om stress och utmattade chefer och medarbetare. ”Aldrig har vi varit så stressade som nu” är ett uttryck som funnits länge, det är ingen nyhet. Så kanske ska vi istället fokusera på vår förmåga att kunna leda oss själva, prioritera, ta ansvar för det vi behöver för att orka och lyckas, mod att göra bra val, kunna stänga av och inte minst självkännedom om vad vi behöver och hur vi sätter gränser.

I min förra blogg- Mitt första år som chef delar jag med mig av utmaningar som jag mötte under mitt första år, en av utmaningarna var definitivt min egen hållbarhet. Jag gasade på för fort och adderade fler och fler uppgifter utan att ta bort något, vilket fick konsekvenser på min hälsa och välmående.

Jag vill känna att jag räcker till, att jag mår bra, har energi, glädje och ork till hela livet! Då behöver jag ta ansvar för mig själv och mitt välmående för att kunna vara bra för mig själv och för andra.

Det spelar ingen roll hur medveten du är om du inte gör något för att förändra det

Jag kan läsa flera artiklar och böcker om stress, självledarskap och personlig utveckling. Det ökar min medvetenhet men det gör mig inte mer hållbar. Kraften och förändringen ligger i att göra, göra något annorlunda mot förut och i den riktning som jag önskar gå. Små saker varje dag.

Livet är inte ett resultat som ska levereras och vara klart kl. 16.00, utan livet är en process som pågår hela tiden, så ge dig själv de förutsättningar som du behöver för att leva ditt liv och för att du ska orka!

Här är några konkreta saker som funkar för mig:
  • Sätt väckarklockan 30 min tidigare än du brukar för att få en lugn morgon. Starta dagen med mindfulness – 10-15 min varje dag. Finns många bra appar att använda, min favorit är Headspace
  • Yoga, jag har funnit Yogan och när jag inte kan ta mig till ett pass så kör jag enkelt och smidigt hemma. Rekommenderar yogaforalla.se som har flera bra pass att välja mellan
  • Planera in tid för arbete i kalendern, lätt att den annars fylls av möten och jobbet behöver göras på kvällar och helger
  • Prioritera de 3 viktigast sakerna för veckan – det hjälper till att hålla fokus
  • Planera in återhämtning, jag brukar tänka att jag springer ett maratonlopp och för att orka hela vägen så behöver jag fylla på med energi. Samma sak i livet som ibland kan upplevas som ett långt maraton med tunga uppförsbackar och lätta nedförsbackar och sträckor där stegen känns extra tunga. Så planera in tid för vila och det som gör att du kan samla kraft!
  • Sist men inte minst, var snäll mot dig själv, se framstegen du gör och fira

Vi på Capacitet har en utbildning som heter Hållbart självledarskap, under den utbildningen får du lära dig massor om stress, hållbarhet och hur du ska prioritera för att nå dina mål, samtidigt som du mår bra.

Lycka till.

Se alla våra
utbildningar & workshops

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!